ראשי > תחבורה ציבורית > באר שבע מתרחקת מהמרכז

באר שבע מתרחקת מהמרכז

אהוד ישראלי

לפני חודש או יותר החל לפעול קו רכבת ישראל החדש בין באר שבע לת"א. הקו מבטיח לקצר את הנסיעה בין שתי הערים ל-55 דקות בלבד. כך ש המרחק המעשי בין מטרופולין הנגב למרכז הולך ומתכווץ וצפוי להתכווץ עוד בספטמבר הקרוב עם פתיחת הקו המהיר בין שתי הערים.  השקת הקו הצעקנית והמתוקשרת בה נכחו הנהלת הרכבת, שר התחבורה, ישראל כץ וראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', הסתירה בצעקותיה את התמונה האמיתית שפתיחת הקו יוצרת.

המושג "מרחק" בימינו הוא יחסי, גמיש ומשתנה. כיום מרחק גיאוגרפי בין שני ישובים ( למשל ת"א וב"ש )  נמדד קודם כל בזמן ובכסף. ליכולתו הכלכלית של אדם יש את היכולת לקבוע במידה רבה את אותו "מרחק" גמיש. גם אני חנכתי באיחור של שבועיים את הקו החדש, בשעת בוקר מוקדמת בה הכבישים המובילים לעיר הגדולה עמוסים ופקוקים. מראה המכוניות העומדות בפקק ענק בכביש 1, הנשקף מחלון הרכבת, העלה בי חיוך. הדרך אומנם ארכה יותר מ-55 דקות אבל ההבדל בזמנים ניכר בהחלט. הנסיעה עצמה הייתה שקטה , מרווחת ונוחה ועשתה את הדרך לקצרה ויעילה יותר.

תל אביב, רק 55 דקות מבאר שבע (לא כולל עצירות וכאלו…)

עד כה לא סיפרתי על עלות הנסיעה, 30 ש"ח. זה המחיר לנסיעה בקו, יקר ב-43% (!!!) ממחיר הנסיעה באוטובוס ישיר (דרך כביש 6) מב"ש לת"א. נסיעת הלוך-ושוב 34 ₪ , פער של 37% מהנסיעה באוטובוס ישיר באותו הקו. הנסיעה בקו האוטובוס הישיר בין הערים עורכת כשעה ורבע כשהכבישים פנויים או 20-30 דקות יותר בשעות העומס. בהנחה שרוב הנוסעים בקו זה משתמשים בו בשעות העומס, משמעות הדבר היא שלאדם בעל יכולת כלכלית תערך הנסיעה קרוב לשעה שזה בין 35 דק' ל55 דק' מהר יותר מאדם עני יותר. "המרחק" בין ב"ש לת"א אם כך, יחסי ומשתנה לחתכי אוכלוסייה שונים. כאמור, הרכבת מציעה נוחות אישית גבוהה יותר- מושבים מרווחים יותר, עלייה נוחה יותר מהרציף ויעילות, יש אפשרות לקרוא או לעבוד במחשב המונח על השולחן לפני המושב.

התעריף הזול ביותר כיום, הוא לרוכשי החופשי חודשי בקו הרכבת (אינו אפשרי באוטובוס) בו תעמוד מחיר נסיעה בודדת על 17.25 ₪ (בהנחה שהרכבת נטולת תקלות, השבתות ואיחורים). זאת בהנחה שרוכש המנוי ייסע כל יום, מראשון עד חמישי הלוך ושוב במשך החודש (40 נסיעות בערך) כמעט זהה למחיר הנסיעה באוטובוס. קשה להאמין שזה פרופיל הנסיעה החודשי של רבים מנוסעי הקו כך שהוא משתלם רק למעטים.

 כששר התחבורה התגאה בהישג ה-55 דקות מב"ש לת"א הוא שכח לציין למי המרחק מתקצר, רק לאלו היכולים להרשות לעצמם את המחיר על בסיס קבוע.

פתיחת הקו החדש, והקו הנוסף המהיר בעוד כחודש, לא מקרבת את הפריפריה החברתית מהדרום למרכז הארץ היא מקבעת את הפער המעשי בין קבוצות  סוציו אקונומיות שונות ולא מביאה בשורה מרעישה למוחלשות יותר. ברור, שלנוחות ומהירות יש מחיר אבל הפער האדיר בין עלות הנסיעה בין אוטובוס לרכבת אינו סביר ולא מידתי. עד שמחיר הנסיעה ברכבת לא התקרב למרחק שקלים בודדים ממחיר האוטובוס המקביל הרכבת תשאר עדיין אפשרות נחותה יותר.

——

אהוד ישראלי הוא סטודנט לגיאוגרפיה ומתגורר בבאר שבע בשלוש שנים האחרונות

:קטגוריותתחבורה ציבורית
  1. אוגוסט 26, 2012 ב- 19:46

    ומתי המחיר יהיה נורמלי? רק עם יפרקו את ועדי העובדים בחברה הציבוריות. דרך אגב, אתה תלמיד של יפתחאל?

  2. אהוד ישראלי
    אוגוסט 27, 2012 ב- 08:52

    המילה הפרטה היא פתרון הקסם שקל מאוד לשלוף מהמותן. אתה מציע שעובדי הרכבת יהפכו לעובדי קבלן חסרי זכויות וללא תנאים? זה יותר צודק חברתית?
    הסיבה שהרכבת יקרה היא ניהול כושל וחוסר סבסוד ממשלתי. קו האוטובוס ב"ש-ת"א זול משמעותית משום שהמדינה ע"י מכרז עם הקבלן מסבסדת ומוזילה את הקו. במקרה של הרכבת הממשלה שבאמת מנסה לפרק את וועד העובדים עושה מה שהיא עושה במקרים רבים של גוף ציבורי שהיא רוצה להפריט- היא קודם כל מייבשת אותו תקציבית ומחליפה מנכלי"ם כמו גרביים, גורמת להתנהלות קלוקלת והכפשת התדמית הציבורית בכדי שקולות כמו אלו של הפרטה (גם אני צעקתי להפריט לא פעם) ישמעו ו-ועד העובדים יפורק.
    דרך אגב לקחתי כמה קורסים עם יפתחאל.

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: